Persbericht: Groot aantal pinautomaten onbruikbaar na april 2019

Amersfoort, 25 september 2018 – Op 30 april 2019 verloopt de certificering van een groot aantal pinautomaten in Nederland. Dit betekent dat die pinautomaten niet meer aangesloten kunnen worden op het betaalverkeer in Nederland en vervangen dienen te worden. Daarnaast verloopt de certificering van alle pinautomaten die contactloos betalen niet ondersteunen per 1 januari 2020. Geschat wordt dat het in totaal gaat om meer dan 50.000 pinautomaten, grotendeels gebruikt binnen het MKB.

Betaalvereniging Nederland

Betaalvereniging Nederland reguleert alle pinautomaten die in Nederland gebruikt worden doormiddel van een certificering. Deze certificering garandeert dat de pinautomaat tot een bepaalde datum veilig gebruikt kan worden. Gemiddeld mag een bepaald type automaat gemiddeld tien jaar, nadat het voor het eerst op de markt wordt gebracht, gebruikt worden.

Verwachte drukte

Met de explosieve groei aan pinautomaten in Nederland afgelopen jaren zijn er zeer veel pinautomaten in gebruik waarvan de certificering op 30 april 2019 of 1 januari 2020 aflopen. Het betreft alle pinautomaten die contactloos betalen niet ondersteunen – waaronder de populaire Verifone Vx670, Vx570, Vx810 en SC5000.

PinDirect, de betaaldienstverlener uit Amersfoort, adviseert daarom alle ondernemers met een oude pinautomaat zo snel mogelijk actie te ondernemen:

“50.000 ondernemers in Nederland gaan straks allemaal tegelijk hun oude pinautomaat vervangen, dat kan resulteren in lange levertijden met in het ergste geval dat een ondernemer een tijd zonder pinautomaat zit.” – Ben Smit, Managing Director PinDirect

Om in korte tijd zo veel pinautomaten te vervangen is een grote uitdaging:

“Om de verwachte drukte goed aan te kunnen vragen wij ondernemers met oude pinautomaten nu alvast hun pinautomaat in te ruilen bij ons. Als dank bieden wij deze ondernemers een zeer scherpe inruilkorting aan.” vervolgt Smit.

Vervanging

Goede vervangers van de oude pinautomaten zijn al beschikbaar. Zo beschikken de nieuwe Verifone types allemaal over contactloos betalen en zijn gecertificeerd tot 2025. Daarnaast is de mobiele (draadloze) pinautomaat Verifone Vx680 nu ook beschikbaar met WIFI, om pinnen via een eigen draadloos netwerk mogelijk te maken.

Direct inruilen

De certificering vanuit Betaalvereniging Nederland is wegens regulatie vanuit de betaalmarkt zelf sinds 2018 afgeschaft. Dit betekent dat pinautomaten die geïntroduceerd worden op de Nederlandse markt na 2017 geen certificering vanuit Betaalvereniging Nederland meer nodig hebben.

Type pinautomaten waarvan de certificering verloopt:

Wilt u meer informatie/advies over de aflopende certificering, het vervangen en/of inruilen van uw oude pinautomaat? Neem gerust contact op via 088 020 98 10 of stuur ons een bericht.

Wilt u dit bericht overnemen en publiceren via uw eigen kanalen? Neem dan contact op door te mailen naar: jdankers@cyber-mason.nl

Reactie plaatsen

Bekijk direct onze pinautomaten

Dé betaaloplossing voor uw onderneming. Bekijk onze pinautomaten of neem direct contact op voor persoonlijk advies.