Persoon met betaalkaart die een chargeback ontvangt

Chargebacks

Chargebacks, ook wel betwiste transacties genoemd, zijn transacties die op verzoek van uw klant teruggedraaid worden. Dit wordt gedaan wanneer een klant twijfelt over de juistheid van een transactie. Uiteraard heeft u het recht om hier bezwaar tegen maken. Op deze pagina leggen wij dit verder uit.

Chargebacks

Chargebacks, ook wel betwiste transacties genoemd, zijn transacties die op verzoek van uw klant teruggedraaid worden. Dit wordt gedaan wanneer een klant twijfelt over de juistheid van een transactie. Uiteraard heeft u het recht om hier bezwaar tegen maken. Op deze pagina leggen wij dit verder uit.
Vrouw die afvraagt hoe een chargeback werkt

Hoe werkt het?

  1. Klant heeft bij de kaartuitgevende bank een klacht ingediend.
  2. De bank neemt contact op met de transactieverwerker (PinDirect).
  3. Wij nemen contact met u op om na te gaan of de claim terecht is.
  4. Zo niet, dan heeft u 10 dagen de tijd om bezwaar te maken d.m.v. bewijs bij ons aan te leveren. Denk aan een kopie van de bon.
  5. Wij beoordelen binnen een week of uw bezwaar kans maakt.
  6. Is dit niet het geval dan wordt het bedrag bij u geïncasseerd.
  7. Is dit wel het geval dan sturen wij uw bezwaar door naar de kaartuitgevende bank.
  8. Mocht de bank alsnog zeggen dat het bezwaar niet terecht is wordt hij weer bij ons neergelegd.
  9. Als wij een kans zien om alsnog in bezwaar te gaan kunnen we dit doen. Zo niet, dan wordt het bedrag alsnog bij u geïncasseerd.

Hoe werkt het?

  1. Klant heeft bij de kaartuitgevende bank een klacht ingediend.
  2. De bank neemt contact op met de transactieverwerker (PinDirect).
  3. Wij nemen contact met u op om na te gaan of de claim terecht is.
  4. Zo niet, dan heeft u 10 dagen de tijd om bezwaar te maken d.m.v. bewijs bij ons aan te leveren. Denk aan een kopie van de bon.
  5. Wij beoordelen binnen een week of uw bezwaar kans maakt.
  6. Is dit niet het geval dan wordt het bedrag bij u geïncasseerd.
  7. Is dit wel het geval dan sturen wij uw bezwaar door naar de kaartuitgevende bank.
  8. Mocht de bank alsnog zeggen dat het bezwaar niet terecht is wordt hij weer bij ons neergelegd.
  9. Als wij een kans zien om alsnog in bezwaar te gaan kunnen we dit doen. Zo niet, dan wordt het bedrag alsnog bij u geïncasseerd.
Betaalkaart met een chargeback icoon erbij

Waarom ontvang ik een chargeback?

De eerste gedachte gaat vaak naar een frauduleuze transactie, maar meestal is het een klant die het niet eens is met een transactie. Wanneer er een chargeback wordt aangevraagd, is dit een aanleiding tot onderzoek naar de achterliggende reden van de klant. Dit soort redenen zien we vaak terug:


  • De klant is dubbel belast en heeft geen terugbetaling gekregen.
  • De klant heeft de gekochte producten/diensten niet ontvangen.
  • Er is een meningsverschil tussen u en de klant.

Waarom ontvang ik een chargeback?

    De eerste gedachte gaat vaak naar een frauduleuze transactie, maar meestal is het een klant die het niet eens is met een transactie. Wanneer er een chargeback wordt aangevraagd, is dit een aanleiding tot onderzoek naar de achterliggende reden van de klant. Dit soort redenen zien we vaak terug:


    • De klant is dubbel belast en heeft geen terugbetaling gekregen.
    • De klant heeft de gekochte producten/diensten niet ontvangen.
    • Er is een meningsverschil tussen u en de klant.
Betaalkaart met uitroepteken en twee handen die elkaar schudden

Wat moet ik doen als ik een chargeback ontvang?

Voordat we u informeren over de chargeback en wat u moet doen, hebben wij de chargeback al beoordeeld. Dit leidt tot de volgende situaties:


  • Wij wijzen de chargeback af, omdat er al een terugbetaling is gedaan.
  • Wij vragen u om bewijslast aan te leveren om de chargeback af te wijzen.
  • De chargeback is terecht waardoor wij hem niet kunnen afwijzen.

Als klant van PinDirect bent u ervan verzekerd dat wij er alles aan zullen doen om de chargeback af te handelen in uw voordeel, binnen de geldende regelgevingen van de kaartmaatschappijen.

Wat moet ik doen als ik een chargeback ontvang?

Voordat we u informeren over de chargeback en wat u moet doen, hebben wij de chargeback al beoordeeld. Dit leidt tot de volgende situaties:


  • Wij wijzen de chargeback af, omdat er al een terugbetaling is gedaan.
  • Wij vragen u om bewijslast aan te leveren om de chargeback af te wijzen.
  • De chargeback is terecht waardoor wij hem niet kunnen afwijzen.

Als klant van PinDirect bent u ervan verzekerd dat wij er alles aan zullen doen om de chargeback af te handelen in uw voordeel, binnen de geldende regelgevingen van de kaartmaatschappijen.

Prijskaartje met een vraagteken erbij

Zijn er kosten verbonden aan een chargeback?

Wanneer een chargeback wordt ontvangen houden wij het transactiebedrag apart. Wanneer u het bezwaar wint krijgt u het alsnog uitbetaald.


De kosten van een chargeback variëren per kaartmaatschappij. Dit is ook erg afhankelijk van het onderzoek, maar deze kosten kunnen op u verhaald worden.

Zijn er kosten verbonden aan een chargeback?

Wanneer een chargeback wordt ontvangen houden wij het transactiebedrag apart. Wanneer u het bezwaar wint krijgt u het alsnog uitbetaald.


De kosten van een chargeback variëren per kaartmaatschappij. Dit is ook erg afhankelijk van het onderzoek, maar deze kosten kunnen op u verhaald worden.

Nog vragen?

Uiterlijk de volgende werkdag reactie

Wilt u met ons kennis maken en alles nog even op een rijtje laten zetten? Neem dan contact met ons op, u kunt ons tijdens kantoortijden direct bereiken op 088 020 98 10.


Kom in contact en u krijgt:

  • Direct één deskundige aan de telefoon tijdens kantoortijden, geen wachttijden
  • Vrijblijvend advies over uw pinautomaat in uw situatie.
  • De kans om morgen nog te starten met pinnen!