Persoon met betaalkaart die een chargeback ontvangt

Chargebacks

Een chargeback, ook wel een betwiste transactie genoemd, is een betaling die op verzoek van je klant wordt teruggedraaid. Dit gebeurt meestal als de klant twijfelt of de transactie terecht is. Jij hebt natuurlijk het recht om hier bezwaar tegen te maken. Op deze pagina leggen we uit hoe dit precies werkt.

Chargebacks

Een chargeback, ook wel een betwiste transactie genoemd, is een betaling die op verzoek van je klant wordt teruggedraaid. Dit gebeurt meestal als de klant twijfelt of de transactie terecht is. Jij hebt natuurlijk het recht om hier bezwaar tegen te maken. Op deze pagina leggen we uit hoe dit precies werkt.
Vrouw die afvraagt hoe een chargeback werkt

Hoe werkt het?

Wanneer een klant een klacht indient bij zijn of haar kaartuitgevende bank, neemt die bank contact op met de transactieverwerker (PinDirect). Vervolgens nemen wij contact met jou op om te beoordelen of de claim terecht is.


Als je het niet eens bent met de claim, heb je 10 dagen de tijd om bezwaar te maken. Dit doe je door bewijs aan te leveren, bijvoorbeeld een kopie van de kassabon of andere relevante documentatie.


Wij beoordelen binnen een week of jouw bezwaar kans maakt.


  • Als je bezwaar onvoldoende onderbouwd is, wordt het bedrag bij jou geïncasseerd.

  • Als je bezwaar gegrond lijkt, sturen wij het door naar de kaartuitgevende bank.

Besluit de bank alsnog dat de chargeback terecht is, dan wordt het bezwaar opnieuw aan ons voorgelegd. Zien wij daarna nog mogelijkheden om in beroep te gaan, dan doen we dat. Zo niet, dan wordt het bedrag alsnog bij jou geïncasseerd.

Hoe werkt het?

Wanneer een klant een klacht indient bij zijn of haar kaartuitgevende bank, neemt die bank contact op met de transactieverwerker (PinDirect). Vervolgens nemen wij contact met jou op om te beoordelen of de claim terecht is.


Als je het niet eens bent met de claim, heb je 10 dagen de tijd om bezwaar te maken. Dit doe je door bewijs aan te leveren, bijvoorbeeld een kopie van de kassabon of andere relevante documentatie.


Wij beoordelen binnen een week of jouw bezwaar kans maakt.


  • Als je bezwaar onvoldoende onderbouwd is, wordt het bedrag bij jou geïncasseerd.

  • Als je bezwaar gegrond lijkt, sturen wij het door naar de kaartuitgevende bank.

Besluit de bank alsnog dat de chargeback terecht is, dan wordt het bezwaar opnieuw aan ons voorgelegd. Zien wij daarna nog mogelijkheden om in beroep te gaan, dan doen we dat. Zo niet, dan wordt het bedrag alsnog bij jou geïncasseerd.

Betaalkaart met een chargeback icoon erbij

Waarom?

Je eerste gedachte bij een chargeback is misschien dat het om fraude gaat. In de praktijk blijkt het echter meestal te gaan om een klant die het niet eens is met een transactie. Een chargeback is dan ook het startpunt van een onderzoek naar de reden van de klant.


De meest voorkomende situaties zijn:


  • Je klant is dubbel belast en heeft geen terugbetaling ontvangen.

  • Je klant heeft de bestelde producten of diensten niet ontvangen.

  • Er is een meningsverschil ontstaan tussen jou en de klant.

Waarom?

Je eerste gedachte bij een chargeback is misschien dat het om fraude gaat. In de praktijk blijkt het echter meestal te gaan om een klant die het niet eens is met een transactie. Een chargeback is dan ook het startpunt van een onderzoek naar de reden van de klant.


De meest voorkomende situaties zijn:


  • Je klant is dubbel belast en heeft geen terugbetaling ontvangen.

  • Je klant heeft de bestelde producten of diensten niet ontvangen.

  • Er is een meningsverschil ontstaan tussen jou en de klant.

Betaalkaart met uitroepteken en twee handen die elkaar schudden

Wat moet ik doen?

Voordat we jou informeren over een chargeback en wat je moet doen, hebben wij de situatie al beoordeeld. Dat leidt meestal tot één van de volgende uitkomsten:


  • We wijzen de chargeback af, omdat er al een terugbetaling heeft plaatsgevonden.

  • We vragen jou om bewijsmateriaal aan te leveren om de chargeback alsnog te kunnen afwijzen.

  • De chargeback is terecht en kan daarom niet worden afgewezen.

Als klant van PinDirect kun je erop rekenen dat wij er alles aan doen om de chargeback in jouw voordeel af te handelen – uiteraard binnen de regels van de kaartmaatschappijen.

Wat moet ik doen?

Voordat we jou informeren over een chargeback en wat je moet doen, hebben wij de situatie al beoordeeld. Dat leidt meestal tot één van de volgende uitkomsten:


  • We wijzen de chargeback af, omdat er al een terugbetaling heeft plaatsgevonden.

  • We vragen jou om bewijsmateriaal aan te leveren om de chargeback alsnog te kunnen afwijzen.

  • De chargeback is terecht en kan daarom niet worden afgewezen.

Als klant van PinDirect kun je erop rekenen dat wij er alles aan doen om de chargeback in jouw voordeel af te handelen – uiteraard binnen de regels van de kaartmaatschappijen.

Prijskaartje met een vraagteken erbij

Kosten chargebacks?

Hoe handelen wij een chargeback af?

Zodra wij een chargeback ontvangen, brengen we je direct op de hoogte. Je kunt erop rekenen dat wij er alles aan doen om de chargeback in jouw voordeel af te handelen – uiteraard binnen de richtlijnen van de kaartmaatschappijen.


Afhankelijk van het verloop van de chargebackprocedure zijn er drie mogelijke uitkomsten:


  1. We winnen het bezwaar
    In dit geval worden er geen kosten bij jou in rekening gebracht.
  2. We stemmen direct in met de chargeback
    Dit doen we alleen als blijkt dat de claim terecht is. Je betaalt dan alleen het bedrag van de chargeback, omdat je dit bedrag onterecht hebt ontvangen.
  3. We maken bezwaar, maar verliezen de zaak
    In dit geval brengen we aanvullende administratiekosten in rekening, bovenop het bedrag van de chargeback.

Tijdens het hele proces houden we je stap voor stap op de hoogte van de status, jouw opties en het verdere verloop.

Kosten chargebacks?

Hoe handelen wij een chargeback af? Zodra wij een chargeback ontvangen, brengen we je direct op de hoogte. Je kunt erop rekenen dat wij er alles aan doen om de chargeback in jouw voordeel af te handelen – uiteraard binnen de richtlijnen van de kaartmaatschappijen.


Afhankelijk van het verloop van de chargebackprocedure zijn er drie mogelijke uitkomsten:


  1. We winnen het bezwaar
    In dit geval worden er geen kosten bij jou in rekening gebracht.
  2. We stemmen direct in met de chargeback
    Dit doen we alleen als blijkt dat de claim terecht is. Je betaalt dan alleen het bedrag van de chargeback, omdat je dit bedrag onterecht hebt ontvangen.
  3. We maken bezwaar, maar verliezen de zaak
    In dit geval brengen we aanvullende administratiekosten in rekening, bovenop het bedrag van de chargeback.

Tijdens het hele proces houden we je stap voor stap op de hoogte van de status, jouw opties en het verdere verloop.

Nog vragen?

Neem contact op

Wil je graag kennismaken en alles nog even overzichtelijk op een rijtje zetten? Neem dan gerust contact met ons op. We zijn tijdens kantoortijden direct bereikbaar op 088 020 98 10.


Kom in contact en je krijgt:

  • Direct contact 
  • Vrijblijvend advies 
  • We helpen graag